Potrzebujesz pomocy? Zgłoś się do nas: +48 85 879 79 50 deafInformacja o MPOR w PJM sign languageTłumacz języka migowego

Poradnik interesanta

Spis programów

 

Gminny program osłonowy na rok 2023 „Wsparcie Seniorów Miasta Białegostoku"

Dnia 27 grudnia 2022 r. Rada Miasta Białystok przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego programu osłonowego na rok 2023 „Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku"

Cel programu

  1. zapewnienie seniorom usługi wsparcia w zakresie określonym w Programie;
  2. poprawa poczucia bezpieczeństwa i możliwości samodzielnego funkcjonowania seniorów w miejscu zamieszkania przez dostęp do tzw. ,,opieki na odległość”.

Adresaci Programu

Adresatami Programu są mieszkający w Białymstoku seniorzy  w wieku 65 lat i więcej, którzy mają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzący samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkający z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia.

Sposób realizacji Programu

  1. Zapewnienie seniorom będącym adresatami Programu usługi wsparcia obejmować będzie w szczególności:
  2. udzielanie wsparcia społecznego, w tym poprzez zaangażowanie wolontariuszy;
  3. ułatwianie dostępności do podstawowej oraz specjalistycznej opieki zdrowotnej;
  4. wsparcie psychologiczne;
  5. wsparcie w czynnościach dnia codziennego.
  6. Zapewnienie usługi wsparcia, o której mowa w ustępie 1, realizowane będzie w sposób następujący:
  7. senior zgłasza potrzebę skorzystania z usługi wsparcia do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku, zwanego dalej ,,MOPR”;
  8. pracownik MOPR przyjmuje zgłoszenie seniora o potrzebie udzielenia usługi wsparcia i kwalifikuje osobę spełniającą kryteria określone w Programie do udzielenia usługi wsparcia, ustalając wstępnie z seniorem zakres niezbędnego wsparcia oraz termin pierwszej wizyty w miejscu zamieszkania seniora celem zweryfikowania zgłoszonej potrzeby;
  9. pracownik MOPR w miejscu zamieszkania seniora ustala z nim szczegółowy zakres i terminy świadczenia usługi wsparcia;
  10. wsparcia seniorowi udziela pracownik MOPR albo wolontariusz, z którym MOPR zawarł porozumienie o współpracy na podstawie ustawy z dnia 7 lutego 2018 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1327 z późn. zm.).
  11. Koszty zakupów obejmujące w szczególności koszty artykułów podstawowej potrzeby, posiłków i leków dostarczanych seniorowi przez pracownika MOPR albo wolontariusza ponosi senior.
  12. Świadczenie mieszkańcom Miasta Białegostoku w wieku 65 lat i więcej usług polegających na udostępnieniu usługi ,,opieki na odległość” realizowane będzie poprzez umożliwienie użytkowania przez seniorów tzw. ,,opasek bezpieczeństwa” połączonych z obsługą systemu całodobowej opieki w centrum monitoringu, zakupioną u operatora usługi.
  13. Wsparcie w formie usługi ,,opieki na odległość” zapewnia się seniorom objętym na dzień 31.12.2022 r. tą usługą w ramach gminnego programu osłonowego na rok 2022 ,,Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku”.
  14. W sytuacji posiadania przez MOPR niewykorzystanych ,,opasek bezpieczeństwa”, MOPR dokona rekrutacji seniorów zainteresowanych ponownym wykorzystaniem tych urządzeń.
  15. Przyznanie seniorowi pomocy w formie usługi wsparcia i świadczenie usług, o których mowa w ustępie 3, nie wymaga przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego u osoby zakwalifikowanej do tych form pomocy ani wydania decyzji administracyjnej.
  16. Pomoc realizowana w ramach Programu udzielana jest bezpłatnie.
  17. Program osłonowy realizowany będzie w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

Realizator Programu

Realizatorem Programu jest Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Białymstoku.

Finansowanie Programu

Program finansowany będzie ze środków własnych Miasta Białystok, a w sytuacji przyjęcia przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej Programu wsparcia finansowego gminy na rok 2023 w zakresie realizacji działań na rzecz seniorów niesamodzielnych ze względu na wiek oraz stan zdrowia – ze środków wskazanych przez Ministra przeznaczonych na realizację zadania własnego określonego w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 2268 z późn. zm.).

Monitoring Programu

Informacja o realizacji Programu zostanie zamieszczona w sprawozdaniu z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku za rok 2023. Koordynatorem Programu jest Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku.

Regulamin świadczenia usługi ,,opieki na odległość” w ramach realizacji Gminnego programu osłonowego na rok 2023 „Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku”

 

Program osłonowy w zakresie zmniejszania wydatków poniesionych na leki przez mieszkańców miasta Białegostoku

Dnia 20 grudnia 2021 r. Rada Miasta Białystok przyjęła uchwałę w sprawie gminnego programu osłonowego w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na leki przez mieszkańców Miasta Białegostoku na lata 2022 - 2024

Kto, kiedy i w jaki sposób może ubiegać się o pomoc lekową:

  • Mieszkańcy Białegostoku: osoby niezdolne do pracy z tytułu wieku (tj. osoby, które osiągnęły wiek emerytalny zgodnie z ustawą z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 291, z późn. zm.), osoby przewlekle chore w wieku produkcyjnym, osoby niepełnosprawne (dzieci, osoby dorosłe)
  • O pomoc lekową można ubiegać się raz w miesiącu
  • Aby ubiegać się o pomoc lekową należy złożyć w Zespole Pracowników Socjalnych właściwym ze względu na miejsce zamieszkania:
    • wypełniony Wniosek o przyznanie pomocy finansowej w zakresie zmniejszania wydatków na leki(druk wniosku można otrzymać w Zespole Pracowników Socjalnych; dostępny jest także na stronie internetowej MOPR link do druku)
    • dowody potwierdzające wystawienie recepty na nazwisko osoby uprawnionej (wnioskodawcy lub uprawnionego członka rodziny prowadzącego z nim wspólne  gospodarstwo domowe)
      przyjmowane są tzw. e-recepty (w szczególności: wydruk informacji o recepcie wystawionej w postaci elektronicznej, którą wydaje osoba wystawiająca receptę lub adnotacja apteki potwierdzająca jej wystawienie)
    • dokumenty potwierdzające zakup leków na podstawie recepty, wystawione przez aptekę (np. faktura lub rachunek imienny zawierające dane osoby, na rzecz której  nastąpiła realizacja recepty, nazwę wydanego leku, jego cenę i ogólną kwotę do zapłaty)
    • dokumenty potwierdzające wysokość dochodu osoby/rodziny
    • oraz:
      • w przypadku osób przewlekle chorych w wieku produkcyjnym: zaświadczenie lekarskie lekarza pierwszego kontaktu lub lekarza specjalisty potwierdzające przewlekłą chorobę (zaświadczenie będzie uwzględnione przez okres 6 miesięcy od daty jego wydania)
      • w przypadku osób niepełnosprawnych: ważne orzeczenie o zakwalifikowaniu do jednego z trzech stopni niepełnosprawności lub orzeczenie o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy albo w przypadku osób niepełnosprawnych w wieku do 16 roku życia orzeczenie o niepełnosprawności (orzeczenie dołączone do pierwszego wniosku będzie uwzględnione przy następnych wnioskach, aż do upływu okresu jego ważności)
      • w przypadku osób niezdolnych do pracy z tytułu wieku: okazanie dowodu osobistego potwierdzającego wiek emerytalny zgodnie z ustawą z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
UWAGA !
  • W dokumentach potwierdzających zakup leków powinny być wyszczególnione wszystkie leki z recepty lub ich część, ale nie powinny one zawierać innych leków, niż leki z recepty
  • Dokumenty potwierdzające zakup leków muszą być wystawione w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku
  • Dochód ustala się zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej
  • Wniosek złożony bez wymaganych załączników pozostawia się bez rozpatrzenia
  • W przypadku wydania leku zamiennego lub recepturowego dokumenty potwierdzające zakup leków powinny zawierać adnotację apteki potwierdzającą ten fakt

Kryteria, jakie należy spełnić:

  • miesięczne wydatki na leki zlecone przez lekarza osobom uprawnionym w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku wyniosły łącznie co najmniej 30 zł na każda uprawnioną osobę
  • dochód osoby samotnie gospodarującej nie przekracza kwoty 1 552 zł
  • dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 1 050 zł

Pomoc nie przysługuje:

  • w przypadku, gdy osobie składającej wniosek lub członkowi jej rodziny pozostającemu we wspólnym gospodarstwie domowym w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku, przyznano zasiłek celowy lub specjalny zasiłek celowy na leki albo jeśli osobie tej przyznano pomoc w formie posiłków, usług opiekuńczych i zostało zastosowane całkowite lub częściowe zwolnienie z odpłatności za te świadczenia z tytułu ponoszenia wydatków na leki i leczenie
  • mieszkańcom domów pomocy społecznej, osobom przebywającym w szpitalu i innych instytucjach zapewniających całodobową opiekę i leczenie oraz osobom tymczasowo aresztowanym i odbywającym karę pozbawienia wolności, z wyłączeniem osób odbywających karę pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego.

Kontakt:

Adresy i telefony do Zespołów Pracowników Socjalnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku w zakładce: Kontakty

 

Program osłonowy w zakresie zmniejszenia wydatków mieszkańców miasta Białegostoku z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na lata 2021-2023

Do pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi uprawnione są osoby, które łącznie spełniają następujące kryteria:

  • samotnie zamieszkują w lokalu mieszkalnym przekraczającym powierzchnię 40 m2,
    do którego posiadają tytuł prawny,
  • dysponują dochodem nieprzekraczającym 300% kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust.1 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej*) tj.:
    2 103,00 zł w okresie od 01.11.2021 r. do 31.12.2021 r.,
    2 328,00 zł od 01.01.2022 r.
  • nie korzystają z innych form pomocy uwzględniających zmniejszenie wydatków
    za odbiór odpadów komunalnych,
  • zbierają odpady w sposób selektywny.

*) Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł  i źródło ich uzyskania, jeśli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:

  • miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach,
  • kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.

Wysokość pomocy i okres przyznania

Pomoc finansowa jest przyznawana od 1 listopada 2021 r. w formie świadczenia pieniężnego
w wysokości 50% należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zbieranymi
w sposób selektywny.

Wysokość świadczenia pieniężnego wynosi:

  • 22,00 zł miesięcznie w przypadku zamieszkiwania w lokalu o powierzchni od 40,01 m²
    do 80 m²,
  • 28,00 zł miesięcznie w przypadku zamieszkiwania w lokalu o powierzchni powyżej
    80 m².

Świadczenie pieniężne przyznawane jest na wniosek osoby uprawnionej lub opiekuna prawnego. Pomoc finansowa przysługuje od miesiąca złożenia wniosku na okres 6 miesięcy,
nie dłużej jednak niż na okres obowiązywania programu.

Do wniosku należy dołączyć:

  • dokumenty potwierdzające wysokość dochodu osoby uprawnionej,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu mieszkalnego oraz jego powierzchnię,
  • inne dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia pieniężnego.

Osoba ubiegająca się o ww. świadczenie zobowiązana jest dołączyć do wniosku kopie dokumentów. Natomiast oryginały okazać do wglądu.

W przypadku wystąpienia zmian mających wpływ na prawo do świadczenia pieniężnego, w szczególności nieregulowania należności za gospodarowanie odpadami komunalnymi
oraz niespełnienia kryteriów uprawniających do przyznania ww. pomocy, osoba otrzymująca świadczenie pieniężne jest obowiązana, nie później niż w terminie 7 dni, do niezwłocznego powiadomienia o tym organu wypłacającego to świadczenie, pod rygorem wstrzymania wypłaty świadczenia.

Wnioski o przyznanie świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia  wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi można składać:

  • osobiście w Dziale Świadczeń Rodzinnych przy ulicy Klepackiej 18 w Białymstoku;
  • elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP;
  • za pośrednictwem operatora pocztowego.

Informacja telefoniczna w sprawie świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia wydatków
z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi udzielana jest pod nr telefonu:
85-748-98-59,  85-742-29-00.

Wniosek do pobrania

Do pobrania formularz wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Obowiązujące przepisy prawne dotyczące świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:

  • Uchwała nr XLI/606/21 Rady Miasta Białystok z dnia 16 sierpnia 2021 r. w sprawie przyjęcia gminnego programu osłonowego w zakresie zmniejszenia wydatków mieszkańców Miasta Białegostoku z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na lata 2021-2023,
  • Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
Edytuj
Na skróty
Zobacz także
Kontakty
Najważniejsze dane kontaktowe
w jednym miejscu.
E-Usługi
Załatw sprawę przez Internet, w sposób szybki i wygodny nie wychodząc z domu.
Zasiłek pielęgnacyjny
Przysługuję m. in. niepełnosprawnemu dziecku i seniorom.
Dodatek mieszkaniowy
Forma pomocy związania z zajmowaniem lokalu mieszkalnego.
Wysokość świadczenia pielęgnacyjnego od 1 stycznia 2023 r. wynosi 2 458,00 zł miesięcznie.

Becikowe
Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka
Sprawdź również
Ważne instytucje i programy