Spis programów
- Program osłonowy w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na leki przez mieszkańców Miasta Białegostoku na lata 2025-2027
- Gminny program osłonowy ,,Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku” na lata 2024-2025
- Gminny program osłonowy na rok 2023 "Wsparcie Seniorów Miasta Białegostoku"
- Program osłonowy w zakresie zmniejszenia wydatków mieszkańców miasta Białegostoku z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na lata 2024-2026
Program osłonowy w zakresie zmniejszania wydatków poniesionych na leki przez mieszkańców Miasta Białegostoku na lata 2025 – 2027
Od stycznia 2025 r. wnioski przyjmowane będą w Dziale Świadczeń Rodzinnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku przy ulicy Klepackiej 18, poniedziałek godz. 8:00-16:30; wtorek-piątek w godz. 7:30-15:00, wejście A i B, dojazd autobusami linii 4, 14, 25, 107.
Kto może ubiegać się o pomoc finansową?
Do pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na leki uprawnieni są mieszkańcy Miasta Białegostoku znajdujący się w trudnej sytuacji bytowej i ponoszący wydatki na zakup leków zleconych przez lekarza, zaliczających się do grupy:
- osób niezdolnych do pracy z tytułu wieku (tj. osoby, które osiągnęły wiek emerytalny zgodnie z ustawą z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 291, z późn. zm.),
- osób przewlekle chorych w wieku produkcyjnym,
- osób niepełnosprawnych.
Pomoc finansowa w zakresie wydatków poniesionych na leki przysługuje, jeżeli:
- miesięczne wydatki na leki zlecone przez lekarza osobom uprawnionym w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku wyniosły łącznie co najmniej 50 zł na każda uprawnioną osobę,
- dochód osoby samotnie gospodarującej nie przekracza 300% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, tj.: 3 030 zł,
- dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, tj.: 2 469 zł.
Dochód ustala się zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej.
Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeśli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:
- miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych i koszty uzyskania przychodu,
- składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach,
- kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.
Wysokość pomocy finansowej:
Pomoc finansowa w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na zakup leków jest przyznawana w wysokości wydatków poniesionych na ten cel przez osobę uprawnioną lub uprawnionego członka rodziny w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku, jednak łącznie nie może być wyższa od kwoty:
- 30 % kryterium dochodowego na osobę w rodzinie - w przypadku 1 osoby uprawnionej,
- 45 % kryterium dochodowego na osobę w rodzinie - w przypadku 2 osób uprawnionych,
- 60 % kryterium dochodowego na osobę w rodzinie - w przypadku 3 i większej liczby osób uprawnionych.
Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku:
- dokumenty potwierdzające wysokość dochodu osoby uprawnionej, a w przypadku osoby w rodzinie dokumenty potwierdzające wysokość dochodów rodziny,
- dokumenty wystawione przez aptekę potwierdzające zakup leków na podstawie recepty, dokonany w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku, zawierające: dane osoby, na rzecz której nastąpiła realizacja recepty, nazwę wydanego leku, jego cenę i ogólną kwotę do zapłaty,
- dowody potwierdzające wystawienie recepty na nazwisko osoby uprawnionej, w szczególności wydruk informacji o wystawieniu recepty w postaci elektronicznej lub adnotacja apteki potwierdzająca jej wystawienie,
- w przypadku osób przewlekle chorych w wieku produkcyjnym - zaświadczenie lekarskie lekarza pierwszego kontaktu lub lekarza specjalisty potwierdzające przewlekłą chorobę (zaświadczenie będzie uwzględnione przez okres 6 miesięcy od daty jego wydania),
- w przypadku osób niepełnosprawnych - ważne orzeczenie o zakwalifikowaniu do jednego z trzech stopni niepełnosprawności lub orzeczenie o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy albo w przypadku osób niepełnosprawnych w wieku do 16 roku życia orzeczenie o niepełnosprawności (orzeczenie dołączone do pierwszego wniosku o udzielenie pomocy na leki będzie uwzględnione również przy następnych wnioskach, do upływu okresu jego ważności),
- w przypadku osób niezdolnych do pracy z tytułu wieku: okazanie dowodu osobistego potwierdzającego wiek emerytalny zgodnie z ustawą z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Ważne!
- w dokumentach potwierdzających zakup leków powinny być wyszczególnione wszystkie leki z recepty lub ich część, nie mogą się tam znajdować inne leki, niż leki z recepty,
- dokumenty potwierdzające zakup leków muszą być wystawione w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku,
- wniosek złożony bez wymaganych załączników pozostawia się bez rozpatrzenia,
- w przypadku wydania leku zamiennego lub recepturowego dokumenty potwierdzające zakup leków powinny zawierać adnotację apteki potwierdzającą ten fakt.
Pomoc finansowa w zakresie wydatków poniesionych na leki nie przysługuje:
- w przypadku, gdy osobie uprawnionej lub członkowi jej rodziny pozostającemu we wspólnym gospodarstwie domowym w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku, przyznano zasiłek celowy lub specjalny zasiłek celowy na leki albo jeśli osobie tej przyznano pomoc w formie posiłków, usług opiekuńczych i zostało zastosowane całkowite lub częściowe zwolnienie z odpłatności za te świadczenia z tytułu ponoszenia wydatków na leki i leczenie,
- mieszkańcom domów pomocy społecznej, osobom przebywającym w szpitalu i innych instytucjach zapewniających całodobową opiekę i leczenie oraz osobom tymczasowo aresztowanym i odbywającym karę pozbawienia wolności, z wyłączeniem osób odbywających karę pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego.
Wniosek o przyznanie pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia wydatków na leki zakupione na podstawie recepty w miesiącu listopad 2027 r. należy złożyć do dnia 10 grudnia 2027 r. Wnioski złożone po tym terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.
Jak można złożyć wniosek?
Wnioski o przyznanie pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na leki można składać:
- osobiście w Dziale Świadczeń Rodzinnych MOPR przy ulicy Klepackiej 18 w Białymstoku, poniedziałek godz. 8:00-16:30; wtorek-piątek w godz. 7:30-15:00, wejście A i B, dojazd autobusami linii 4, 14, 25, 107;
- elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP;
- za pośrednictwem operatora pocztowego.
Osoby zainteresowane osobistym złożeniem wniosku proszone są o rezerwację wizyty w Dziale Świadczeń Rodzinnych poprzez stronę internetową mopr.bialystok.pl w zakładce E-kolejk@.
Za pośrednictwem platformy ePUAP:
KROKI:
- Wydrukować wniosek, dokładnie wypełnić i podpisać.
- Wniosek zeskanować.
- Zalogować się na platformie ePUAP i z katalogu spraw wybrać zakładkę Pismo ogólne do podmiotu publicznego. W dalszej kolejności kliknąć przycisk Załatw sprawę.
- W formularzu wpisać informację dla urzędu (imię i nazwisko, rodzaj wniosku) oraz dołączyć zeskanowany wniosek wraz z wymaganymi dokumentami w formie załączników.
- Podpisać wniosek podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
Informacja telefoniczna w sprawie pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia wydatków na leki zakupione na podstawie recepty udzielana jest pod nr telefonu: 85-748-98-59, 85-879-77-50.
Druk wniosku o przyznanie pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na leki jest dostępny na stronie internetowej mopr.bialystok.pl w zakładce druki do pobrania link do druku, natomiast wersja papierowa jest dostępna w budynku Działu Świadczeń Rodzinnych przy ulicy Klepackiej 18 w Białymstoku.
Obowiązujące przepisy prawne dotyczące pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na leki:
- Uchwała nr X/155/25 Rady Miasta Białystok z dnia 20 stycznia 2025 r. w sprawie przyjęcia gminnego programu osłonowego w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na leki przez mieszkańców Miasta Białegostoku na lata 2025-2027,
- Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego.
Gminny program osłonowy ,,Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku” na lata 2024-2025
Dnia 23 października 2023 r. Rada Miasta Białystok przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego programu osłonowego ,,Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku” na lata 2024-2025.
Cel programu
- zapewnienie seniorom usługi wsparcia w zakresie określonym w Programie;
- poprawa poczucia bezpieczeństwa i możliwości samodzielnego funkcjonowania seniorów w miejscu zamieszkania przez dostęp do tzw. ,,opieki na odległość”.
Adresaci Programu
Adresatami Programu są osoby w wieku 60 lat i więcej mieszkające w Białymstoku, które mają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzący samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkający z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia.
Sposób realizacji Programu
- Realizacja usługi wsparcia
- Zapewnienie seniorom będącym adresatami Programu usługi wsparcia obejmować będzie w szczególności:
- udzielanie wsparcia społecznego, w tym poprzez zaangażowanie wolontariuszy;
- informowanie o dostępie do pomocy psychologicznej, w tym telefonu zaufania;
- ułatwianie dostępności do podstawowej oraz specjalistycznej opieki zdrowotnej;
- pomoc w czynnościach dnia codziennego, w tym: dostarczenie zakupów obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, artykuły spożywcze, środki higieniczne, leki, ciepły posiłek, pomoc w dostarczaniu produktów żywnościowych z organizacji świadczących wsparcie osobom i rodzinom, w tym osobom starszym, umówienie wizyty lekarskiej, pomoc w załatwieniu spraw urzędowych;
- usługi opiekuńcze w formie usług sąsiedzkich, obejmujące pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych, podstawową opiekę higieniczno-pielęgnacyjną, przez którą należy rozumieć formy wsparcia niewymagające specjalistycznej wiedzy i kompetencji, oraz, w miarę potrzeb i możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
- Zapewnienie seniorom będącym adresatami Programu usługi wsparcia obejmować będzie w szczególności:
- Realizacja usługi „opieki na odległość”
- Świadczenie mieszkańcom Miasta Białegostoku w wieku 60 lat i więcej usługi w formie ,,opieki na odległość” realizowane będzie poprzez:
- zapewnienie możliwości korzystania przez seniorów z tzw. ,,opasek bezpieczeństwa” połączonych z obsługą systemu całodobowej opieki w centrum monitoringu, zakupioną u operatora świadczącego taką usługę;
- współpracę pracownika MOPR z seniorami w zakresie otrzymania i użytkowania „opaski bezpieczeństwa”.
- Świadczenie mieszkańcom Miasta Białegostoku w wieku 60 lat i więcej usługi w formie ,,opieki na odległość” realizowane będzie poprzez:
Realizator Programu
Realizatorem Programu jest Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
Finansowanie Programu
W 2024 r. Program dofinansowany jest ze środków pochodzących z dotacji celowej budżetu państwa oraz środków własnych Miasta Białystok.
Monitoring Programu
Informacja o realizacji Programu zostanie zamieszczona w sprawozdaniu z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku za rok 2024 oraz za rok 2025. Koordynatorem Programu jest Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
Gminny program osłonowy na rok 2023 „Wsparcie Seniorów Miasta Białegostoku"
Dnia 27 grudnia 2022 r. Rada Miasta Białystok przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego programu osłonowego na rok 2023 „Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku"
Cel programu
- zapewnienie seniorom usługi wsparcia w zakresie określonym w Programie;
- poprawa poczucia bezpieczeństwa i możliwości samodzielnego funkcjonowania seniorów w miejscu zamieszkania przez dostęp do tzw. ,,opieki na odległość”.
Adresaci Programu
Adresatami Programu są mieszkający w Białymstoku seniorzy w wieku 65 lat i więcej, którzy mają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzący samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkający z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia.
Sposób realizacji Programu
- Zapewnienie seniorom będącym adresatami Programu usługi wsparcia obejmować będzie w szczególności:
- udzielanie wsparcia społecznego, w tym poprzez zaangażowanie wolontariuszy;
- ułatwianie dostępności do podstawowej oraz specjalistycznej opieki zdrowotnej;
- wsparcie psychologiczne;
- wsparcie w czynnościach dnia codziennego.
- Zapewnienie usługi wsparcia, o której mowa w ustępie 1, realizowane będzie w sposób następujący:
- senior zgłasza potrzebę skorzystania z usługi wsparcia do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku, zwanego dalej ,,MOPR”;
- pracownik MOPR przyjmuje zgłoszenie seniora o potrzebie udzielenia usługi wsparcia i kwalifikuje osobę spełniającą kryteria określone w Programie do udzielenia usługi wsparcia, ustalając wstępnie z seniorem zakres niezbędnego wsparcia oraz termin pierwszej wizyty w miejscu zamieszkania seniora celem zweryfikowania zgłoszonej potrzeby;
- pracownik MOPR w miejscu zamieszkania seniora ustala z nim szczegółowy zakres i terminy świadczenia usługi wsparcia;
- wsparcia seniorowi udziela pracownik MOPR albo wolontariusz, z którym MOPR zawarł porozumienie o współpracy na podstawie ustawy z dnia 7 lutego 2018 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1327 z późn. zm.).
- Koszty zakupów obejmujące w szczególności koszty artykułów podstawowej potrzeby, posiłków i leków dostarczanych seniorowi przez pracownika MOPR albo wolontariusza ponosi senior.
- Świadczenie mieszkańcom Miasta Białegostoku w wieku 65 lat i więcej usług polegających na udostępnieniu usługi ,,opieki na odległość” realizowane będzie poprzez umożliwienie użytkowania przez seniorów tzw. ,,opasek bezpieczeństwa” połączonych z obsługą systemu całodobowej opieki w centrum monitoringu, zakupioną u operatora usługi.
- Wsparcie w formie usługi ,,opieki na odległość” zapewnia się seniorom objętym na dzień 31.12.2022 r. tą usługą w ramach gminnego programu osłonowego na rok 2022 ,,Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku”.
- W sytuacji posiadania przez MOPR niewykorzystanych ,,opasek bezpieczeństwa”, MOPR dokona rekrutacji seniorów zainteresowanych ponownym wykorzystaniem tych urządzeń.
- Przyznanie seniorowi pomocy w formie usługi wsparcia i świadczenie usług, o których mowa w ustępie 3, nie wymaga przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego u osoby zakwalifikowanej do tych form pomocy ani wydania decyzji administracyjnej.
- Pomoc realizowana w ramach Programu udzielana jest bezpłatnie.
- Program osłonowy realizowany będzie w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
Realizator Programu
Realizatorem Programu jest Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
Finansowanie Programu
Program finansowany będzie ze środków własnych Miasta Białystok, a w sytuacji przyjęcia przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej Programu wsparcia finansowego gminy na rok 2023 w zakresie realizacji działań na rzecz seniorów niesamodzielnych ze względu na wiek oraz stan zdrowia – ze środków wskazanych przez Ministra przeznaczonych na realizację zadania własnego określonego w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 2268 z późn. zm.).
Monitoring Programu
Informacja o realizacji Programu zostanie zamieszczona w sprawozdaniu z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku za rok 2023. Koordynatorem Programu jest Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
Program osłonowy w zakresie zmniejszenia wydatków mieszkańców miasta Białegostoku z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na lata 2024-2026
Do pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi uprawnione są osoby, które łącznie spełniają następujące kryteria:
- samotnie zamieszkują w lokalu mieszkalnym przekraczającym powierzchnię 40 m2, do którego posiadają tytuł prawny,
- dysponują dochodem nieprzekraczającym 330% kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust.1 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej*) tj.: 3 333 zł
- nie korzystają z innych form pomocy uwzględniających zmniejszenie wydatków za odbiór odpadów komunalnych,
- zbierają odpady w sposób selektywny.
*) Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeśli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:
- miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
- składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach,
- kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.
Wysokość pomocy i okres przyznania
Pomoc finansowa jest przyznawana w formie świadczenia pieniężnego w wysokości 50% należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zbieranymi w sposób selektywny.
Wysokość świadczenia pieniężnego wynosi:
- 22,00 zł miesięcznie w przypadku zamieszkiwania w lokalu o powierzchni od 40,01 m² do 80 m²,
- 28,00 zł miesięcznie w przypadku zamieszkiwania w lokalu o powierzchni powyżej 80 m².
Świadczenie pieniężne przyznawane jest na wniosek osoby uprawnionej lub opiekuna prawnego. Pomoc finansowa przysługuje od miesiąca złożenia wniosku na okres 6 miesięcy, nie dłużej jednak niż na okres obowiązywania programu.
Do wniosku należy dołączyć:
- dokumenty potwierdzające wysokość dochodu osoby uprawnionej,
- dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu mieszkalnego oraz jego powierzchnię,
- inne dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia pieniężnego.
Osoba ubiegająca się o ww. świadczenie zobowiązana jest dołączyć do wniosku kopie dokumentów. Natomiast oryginały okazać do wglądu.
W przypadku wystąpienia zmian mających wpływ na prawo do świadczenia pieniężnego, w szczególności nieregulowania należności za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz niespełnienia kryteriów uprawniających do przyznania ww. pomocy, osoba otrzymująca świadczenie pieniężne jest obowiązana, nie później niż w terminie 7 dni, do niezwłocznego powiadomienia o tym organu wypłacającego to świadczenie, pod rygorem wstrzymania wypłaty świadczenia.
Wnioski o przyznanie świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi można składać:
- osobiście w Dziale Świadczeń Rodzinnych przy ulicy Klepackiej 18 w Białymstoku;
- elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP;
- za pośrednictwem operatora pocztowego.
Osoby zainteresowane osobistym złożeniem wniosku o refundacje podatku VAT proszone są o rezerwację wizyty w Dziale Świadczeń Rodzinnych poprzez stronę internetową mopr.bialystok.pl w zakładce
E-kolejk@.
Za pośrednictwem platformy ePUAP:
KROKI:
- Wydrukować wniosek, dokładnie wypełnić i podpisać.
- Wniosek zeskanować.
- Zalogować się na platformie ePUAP i z katalogu spraw wybrać zakładkę Pismo ogólne do podmiotu publicznego. W dalszej kolejności kliknąć przycisk Załatw sprawę.
- W formularzu wpisać informację dla urzędu (imię i nazwisko, rodzaj wniosku) oraz dołączyć zeskanowany wniosek w formie załączników.
- Podpisać wniosek podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
Informacja telefoniczna w sprawie świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia wydatków
z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi udzielana jest pod nr telefonu:
85-748-98-59, 85-879-77-50
Wniosek do pobrania - Do pobrania formularz wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Obowiązujące przepisy prawne dotyczące świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- Uchwała nr LXXIV/1012/23 Rady Miasta Białystok z dnia 18 września 2023 r. w sprawie przyjęcia gminnego programu osłonowego w zakresie zmniejszenia wydatków mieszkańców Miasta Białegostoku z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na lata 2024-2026, Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,