Potrzebujesz pomocy? Zgłoś się do nas: +48 85 879 79 50 deafInformacja o MOPR w PJM sign languageTłumacz języka migowego

Poradnik interesanta

Spis programów

 

Program osłonowy w zakresie zmniejszania wydatków poniesionych na leki przez mieszkańców Miasta Białegostoku na lata 2025 – 2027

Od stycznia 2025 r. wnioski przyjmowane będą w Dziale Świadczeń Rodzinnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku przy ulicy Klepackiej 18, poniedziałek godz. 8:00-16:30; wtorek-piątek w godz. 7:30-15:00, wejście A i B, dojazd autobusami linii 4, 14, 25, 107.

 

Kto może ubiegać się o pomoc finansową?

Do pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na leki uprawnieni są mieszkańcy Miasta Białegostoku znajdujący się w trudnej sytuacji bytowej i ponoszący wydatki na zakup leków zleconych przez lekarza, zaliczających się do grupy:

  • osób niezdolnych do pracy z tytułu wieku (tj. osoby, które osiągnęły wiek emerytalny zgodnie z ustawą z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 291, z późn. zm.),
  • osób przewlekle chorych w wieku produkcyjnym,
  • osób niepełnosprawnych.

Pomoc finansowa w zakresie wydatków poniesionych na leki przysługuje, jeżeli:

  • miesięczne wydatki na leki zlecone przez lekarza osobom uprawnionym w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku wyniosły łącznie co najmniej 50 zł na każda uprawnioną osobę,
  • dochód osoby samotnie gospodarującej nie przekracza 300% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, tj.: 3 030 zł,
  • dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, tj.: 2 469 zł.

Dochód ustala się zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej.

Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł  i źródło ich uzyskania, jeśli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:

  • miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych i koszty uzyskania przychodu,
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach,
  • kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.

Wysokość pomocy finansowej:

Pomoc finansowa w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na zakup leków jest przyznawana  w wysokości wydatków poniesionych na ten cel przez osobę uprawnioną lub uprawnionego członka rodziny w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku, jednak łącznie nie może być wyższa od kwoty:

  • 30 % kryterium dochodowego na osobę w rodzinie - w przypadku 1 osoby uprawnionej,
  • 45 % kryterium dochodowego na osobę w rodzinie - w przypadku 2 osób uprawnionych,
  • 60 % kryterium dochodowego na osobę w rodzinie - w przypadku 3 i większej liczby osób uprawnionych.

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku:

  • dokumenty potwierdzające wysokość dochodu osoby uprawnionej, a w przypadku osoby w rodzinie dokumenty potwierdzające wysokość dochodów rodziny,
  • dokumenty wystawione przez aptekę potwierdzające zakup leków na podstawie recepty, dokonany w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku, zawierające: dane osoby, na rzecz której nastąpiła realizacja recepty, nazwę wydanego leku, jego cenę i ogólną kwotę do zapłaty,
  • dowody potwierdzające wystawienie recepty na nazwisko osoby uprawnionej, w szczególności wydruk informacji o wystawieniu recepty w postaci elektronicznej lub adnotacja apteki potwierdzająca jej wystawienie,
  • w przypadku osób przewlekle chorych w wieku produkcyjnym - zaświadczenie lekarskie lekarza pierwszego kontaktu lub lekarza specjalisty potwierdzające przewlekłą chorobę (zaświadczenie będzie uwzględnione przez okres 6 miesięcy od daty jego wydania),
  • w przypadku osób niepełnosprawnych - ważne orzeczenie o zakwalifikowaniu do jednego z trzech stopni niepełnosprawności lub orzeczenie o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy albo w przypadku osób niepełnosprawnych w wieku do 16 roku życia orzeczenie o niepełnosprawności (orzeczenie dołączone do pierwszego wniosku o udzielenie pomocy na leki będzie uwzględnione również przy następnych wnioskach, do upływu okresu jego ważności),
  • w przypadku osób niezdolnych do pracy z tytułu wieku: okazanie dowodu osobistego potwierdzającego wiek emerytalny zgodnie z ustawą z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Ważne!

  • w dokumentach potwierdzających zakup leków powinny być wyszczególnione wszystkie leki z recepty lub ich część, nie mogą się tam znajdować inne leki, niż leki z recepty,
  • dokumenty potwierdzające zakup leków muszą być wystawione w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku,
  • wniosek złożony bez wymaganych załączników pozostawia się bez rozpatrzenia,
  • w przypadku wydania leku zamiennego lub recepturowego dokumenty potwierdzające zakup leków powinny zawierać adnotację apteki potwierdzającą ten fakt.

Pomoc finansowa w zakresie wydatków poniesionych na leki nie przysługuje:

  • w przypadku, gdy osobie uprawnionej lub członkowi jej rodziny pozostającemu we wspólnym gospodarstwie domowym w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku, przyznano zasiłek celowy lub specjalny zasiłek celowy na leki albo jeśli osobie tej przyznano pomoc w formie posiłków, usług opiekuńczych i zostało zastosowane całkowite lub częściowe zwolnienie z odpłatności za te świadczenia z tytułu ponoszenia wydatków na leki i leczenie,
  • mieszkańcom domów pomocy społecznej, osobom przebywającym w szpitalu i innych instytucjach zapewniających całodobową opiekę i leczenie oraz osobom tymczasowo aresztowanym i odbywającym karę pozbawienia wolności, z wyłączeniem osób odbywających karę pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego.

Wniosek o przyznanie pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia wydatków na leki zakupione na podstawie recepty w miesiącu listopad 2027 r. należy złożyć do dnia 10 grudnia 2027 r. Wnioski złożone po tym terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.

Jak można złożyć wniosek?

Wnioski o przyznanie pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia  wydatków poniesionych na leki można składać:

  • osobiście w Dziale Świadczeń Rodzinnych MOPR przy ulicy Klepackiej 18 w Białymstoku, poniedziałek godz. 8:00-16:30; wtorek-piątek w godz. 7:30-15:00, wejście A i B,  dojazd autobusami linii 4, 14, 25, 107;
  • elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP;
  • za pośrednictwem operatora pocztowego.

Osoby zainteresowane osobistym złożeniem wniosku proszone są o rezerwację wizyty w Dziale Świadczeń Rodzinnych poprzez stronę internetową mopr.bialystok.pl w zakładce E-kolejk@.

Za pośrednictwem platformy ePUAP:

KROKI:

  1. Wydrukować wniosek, dokładnie wypełnić i podpisać.
  2. Wniosek zeskanować.
  3. Zalogować się na platformie ePUAP i z katalogu spraw wybrać  zakładkę Pismo ogólne do podmiotu publicznego. W dalszej kolejności kliknąć  przycisk Załatw sprawę.
  4. W formularzu wpisać informację dla urzędu (imię i nazwisko, rodzaj wniosku) oraz dołączyć zeskanowany wniosek wraz z wymaganymi dokumentami w formie załączników.
  5. Podpisać wniosek podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.

Informacja telefoniczna w sprawie pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia  wydatków na leki zakupione na podstawie recepty udzielana jest pod nr telefonu: 85-748-98-59,  85-879-77-50.

Druk wniosku o przyznanie pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia  wydatków poniesionych na leki  jest dostępny na stronie internetowej mopr.bialystok.pl w zakładce druki do pobrania link do druku, natomiast wersja papierowa jest dostępna w budynku Działu Świadczeń Rodzinnych przy ulicy Klepackiej 18 w Białymstoku.

Obowiązujące przepisy prawne dotyczące pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na leki:

  • Uchwała nr X/155/25 Rady Miasta Białystok z dnia 20 stycznia 2025 r. w sprawie przyjęcia gminnego programu osłonowego w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na leki przez mieszkańców Miasta Białegostoku na lata 2025-2027,
  • Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego.

Gminny program osłonowy ,,Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku” na lata 2024-2025

Dnia 23 października 2023 r. Rada Miasta Białystok przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego programu osłonowego ,,Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku” na lata 2024-2025.

Cel programu

  1. zapewnienie seniorom usługi wsparcia w zakresie określonym w Programie;
  2. poprawa poczucia bezpieczeństwa i możliwości samodzielnego funkcjonowania seniorów w miejscu zamieszkania przez dostęp do tzw. ,,opieki na odległość”.

Adresaci Programu

Adresatami Programu są osoby w wieku 60 lat i więcej mieszkające w Białymstoku, które mają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzący samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkający z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia.

Sposób realizacji Programu

  1. Realizacja usługi wsparcia
    1. Zapewnienie seniorom będącym adresatami Programu usługi wsparcia obejmować będzie w szczególności:
      1. udzielanie wsparcia społecznego, w tym poprzez zaangażowanie wolontariuszy;
      2. informowanie o dostępie do pomocy psychologicznej, w tym telefonu zaufania;
      3. ułatwianie dostępności do podstawowej oraz specjalistycznej opieki zdrowotnej;
      4. pomoc w czynnościach dnia codziennego, w tym: dostarczenie zakupów obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, artykuły spożywcze, środki higieniczne, leki, ciepły posiłek, pomoc w dostarczaniu produktów żywnościowych z organizacji świadczących wsparcie osobom i rodzinom, w tym osobom starszym, umówienie wizyty lekarskiej, pomoc w załatwieniu spraw urzędowych;
      5. usługi opiekuńcze w formie usług sąsiedzkich, obejmujące pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych, podstawową opiekę higieniczno-pielęgnacyjną, przez którą należy rozumieć formy wsparcia niewymagające specjalistycznej wiedzy i kompetencji, oraz, w miarę potrzeb i możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
  2. Realizacja usługi „opieki na odległość”
    1. Świadczenie mieszkańcom Miasta Białegostoku w wieku 60 lat i więcej usługi w formie ,,opieki na odległość” realizowane będzie poprzez:
      1. zapewnienie możliwości korzystania przez seniorów z tzw. ,,opasek bezpieczeństwa” połączonych z obsługą systemu całodobowej opieki w centrum monitoringu, zakupioną u operatora świadczącego taką usługę;
      2. współpracę pracownika MOPR z seniorami w zakresie otrzymania i użytkowania „opaski bezpieczeństwa”.

Realizator Programu

Realizatorem Programu jest Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Białymstoku.

Finansowanie Programu

W 2024 r. Program dofinansowany jest ze środków pochodzących z dotacji celowej budżetu państwa oraz środków własnych Miasta Białystok.

Monitoring Programu

Informacja o realizacji Programu zostanie zamieszczona w sprawozdaniu z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku za rok 2024 oraz za rok 2025. Koordynatorem Programu jest Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku.


Regulamin świadczenia usługi ,,opieki na odległość” w ramach realizacji Gminnego programu osłonowego ,,Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku” na lata 2024-2025.


Gminny program osłonowy na rok 2023 „Wsparcie Seniorów Miasta Białegostoku"

Dnia 27 grudnia 2022 r. Rada Miasta Białystok przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego programu osłonowego na rok 2023 „Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku"

Cel programu

  1. zapewnienie seniorom usługi wsparcia w zakresie określonym w Programie;
  2. poprawa poczucia bezpieczeństwa i możliwości samodzielnego funkcjonowania seniorów w miejscu zamieszkania przez dostęp do tzw. ,,opieki na odległość”.

Adresaci Programu

Adresatami Programu są mieszkający w Białymstoku seniorzy  w wieku 65 lat i więcej, którzy mają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzący samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkający z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia.

Sposób realizacji Programu

  1. Zapewnienie seniorom będącym adresatami Programu usługi wsparcia obejmować będzie w szczególności:
  2. udzielanie wsparcia społecznego, w tym poprzez zaangażowanie wolontariuszy;
  3. ułatwianie dostępności do podstawowej oraz specjalistycznej opieki zdrowotnej;
  4. wsparcie psychologiczne;
  5. wsparcie w czynnościach dnia codziennego.
  6. Zapewnienie usługi wsparcia, o której mowa w ustępie 1, realizowane będzie w sposób następujący:
  7. senior zgłasza potrzebę skorzystania z usługi wsparcia do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku, zwanego dalej ,,MOPR”;
  8. pracownik MOPR przyjmuje zgłoszenie seniora o potrzebie udzielenia usługi wsparcia i kwalifikuje osobę spełniającą kryteria określone w Programie do udzielenia usługi wsparcia, ustalając wstępnie z seniorem zakres niezbędnego wsparcia oraz termin pierwszej wizyty w miejscu zamieszkania seniora celem zweryfikowania zgłoszonej potrzeby;
  9. pracownik MOPR w miejscu zamieszkania seniora ustala z nim szczegółowy zakres i terminy świadczenia usługi wsparcia;
  10. wsparcia seniorowi udziela pracownik MOPR albo wolontariusz, z którym MOPR zawarł porozumienie o współpracy na podstawie ustawy z dnia 7 lutego 2018 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1327 z późn. zm.).
  11. Koszty zakupów obejmujące w szczególności koszty artykułów podstawowej potrzeby, posiłków i leków dostarczanych seniorowi przez pracownika MOPR albo wolontariusza ponosi senior.
  12. Świadczenie mieszkańcom Miasta Białegostoku w wieku 65 lat i więcej usług polegających na udostępnieniu usługi ,,opieki na odległość” realizowane będzie poprzez umożliwienie użytkowania przez seniorów tzw. ,,opasek bezpieczeństwa” połączonych z obsługą systemu całodobowej opieki w centrum monitoringu, zakupioną u operatora usługi.
  13. Wsparcie w formie usługi ,,opieki na odległość” zapewnia się seniorom objętym na dzień 31.12.2022 r. tą usługą w ramach gminnego programu osłonowego na rok 2022 ,,Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku”.
  14. W sytuacji posiadania przez MOPR niewykorzystanych ,,opasek bezpieczeństwa”, MOPR dokona rekrutacji seniorów zainteresowanych ponownym wykorzystaniem tych urządzeń.
  15. Przyznanie seniorowi pomocy w formie usługi wsparcia i świadczenie usług, o których mowa w ustępie 3, nie wymaga przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego u osoby zakwalifikowanej do tych form pomocy ani wydania decyzji administracyjnej.
  16. Pomoc realizowana w ramach Programu udzielana jest bezpłatnie.
  17. Program osłonowy realizowany będzie w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

Realizator Programu

Realizatorem Programu jest Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Białymstoku.

Finansowanie Programu

Program finansowany będzie ze środków własnych Miasta Białystok, a w sytuacji przyjęcia przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej Programu wsparcia finansowego gminy na rok 2023 w zakresie realizacji działań na rzecz seniorów niesamodzielnych ze względu na wiek oraz stan zdrowia – ze środków wskazanych przez Ministra przeznaczonych na realizację zadania własnego określonego w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 2268 z późn. zm.).

Monitoring Programu

Informacja o realizacji Programu zostanie zamieszczona w sprawozdaniu z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku za rok 2023. Koordynatorem Programu jest Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku.

Regulamin świadczenia usługi ,,opieki na odległość” w ramach realizacji Gminnego programu osłonowego na rok 2023 „Wsparcie seniorów Miasta Białegostoku”

 

Program osłonowy w zakresie zmniejszenia wydatków mieszkańców miasta Białegostoku z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na lata 2024-2026

Do pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi uprawnione są osoby, które łącznie spełniają następujące kryteria:

  • samotnie zamieszkują w lokalu mieszkalnym przekraczającym powierzchnię 40 m2, do którego posiadają tytuł prawny,
  • dysponują dochodem nieprzekraczającym 330% kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust.1 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej*) tj.: 3 333 zł
  • nie korzystają z innych form pomocy uwzględniających zmniejszenie wydatków za odbiór odpadów komunalnych,
  • zbierają odpady w sposób selektywny.

*) Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł  i źródło ich uzyskania, jeśli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:

  • miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach,
  • kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.

Wysokość pomocy i okres przyznania

Pomoc finansowa jest przyznawana w formie świadczenia pieniężnego w wysokości 50% należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zbieranymi w sposób selektywny.

Wysokość świadczenia pieniężnego wynosi:

  • 22,00 zł miesięcznie w przypadku zamieszkiwania w lokalu o powierzchni od 40,01 m² do 80 m²,
  • 28,00 zł miesięcznie w przypadku zamieszkiwania w lokalu o powierzchni powyżej 80 m².

Świadczenie pieniężne przyznawane jest na wniosek osoby uprawnionej lub opiekuna prawnego. Pomoc finansowa przysługuje od miesiąca złożenia wniosku na okres 6 miesięcy, nie dłużej jednak niż na okres obowiązywania programu.

Do wniosku należy dołączyć:

  • dokumenty potwierdzające wysokość dochodu osoby uprawnionej,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu mieszkalnego oraz jego powierzchnię,
  • inne dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia pieniężnego.

Osoba ubiegająca się o ww. świadczenie zobowiązana jest dołączyć do wniosku kopie dokumentów. Natomiast oryginały okazać do wglądu.

W przypadku wystąpienia zmian mających wpływ na prawo do świadczenia pieniężnego, w szczególności nieregulowania należności za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz niespełnienia kryteriów uprawniających do przyznania ww. pomocy, osoba otrzymująca świadczenie pieniężne jest obowiązana, nie później niż w terminie 7 dni, do niezwłocznego powiadomienia o tym organu wypłacającego to świadczenie, pod rygorem wstrzymania wypłaty świadczenia.

Wnioski o przyznanie świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia  wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi można składać:

  • osobiście w Dziale Świadczeń Rodzinnych przy ulicy Klepackiej 18 w Białymstoku;
  • elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP;
  • za pośrednictwem operatora pocztowego.

Osoby zainteresowane osobistym złożeniem wniosku o refundacje podatku VAT proszone są o rezerwację wizyty w Dziale Świadczeń Rodzinnych poprzez stronę internetową mopr.bialystok.pl w zakładce
E-kolejk@.

Za pośrednictwem platformy ePUAP:

KROKI:

  1. Wydrukować wniosek, dokładnie wypełnić i podpisać.
  2. Wniosek zeskanować.
  3. Zalogować się na platformie ePUAP i z katalogu spraw wybrać  zakładkę Pismo ogólne do podmiotu publicznego. W dalszej kolejności kliknąć  przycisk Załatw sprawę.
  4. W formularzu wpisać informację dla urzędu (imię i nazwisko, rodzaj wniosku) oraz dołączyć zeskanowany wniosek w formie załączników.
  5. Podpisać wniosek podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.

Informacja telefoniczna w sprawie świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia wydatków
z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi udzielana jest pod nr telefonu:
85-748-98-59,  85-879-77-50

Wniosek do pobrania - Do pobrania formularz wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Obowiązujące przepisy prawne dotyczące świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:

  • Uchwała nr LXXIV/1012/23 Rady Miasta Białystok z dnia 18 września 2023 r. w sprawie przyjęcia gminnego programu osłonowego w zakresie zmniejszenia wydatków mieszkańców Miasta Białegostoku z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na lata 2024-2026, Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
Edytuj
Na skróty
Zobacz także
Kontakty
Najważniejsze dane kontaktowe
w jednym miejscu.
E-Usługi
Załatw sprawę przez Internet, w sposób szybki i wygodny nie wychodząc z domu.
Zasiłek pielęgnacyjny
Przysługuję m. in. niepełnosprawnemu dziecku i seniorom.
Dodatek mieszkaniowy
Forma pomocy związania z zajmowaniem lokalu mieszkalnego.
Wysokość świadczenia pielęgnacyjnego od 1 stycznia 2025 r. wynosi 3 287,00 zł miesięcznie.
Becikowe
Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka
Sprawdź również
Ważne instytucje i programy