Kto może uzyskać pomoc społeczną?

Prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje:

  • osobom posiadającym obywatelstwo polskie,
  • uprawnionym cudzoziemcom,

przy czym muszą one zamieszkiwać i przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jakie są warunki uzyskania pomocy?

Prawo do świadczeń pieniężnych przysługuje osobom samotnym i rodzinom, jeśli dochód nie przekracza kryterium dochodowego.

Aktualnie kryteria dochodowe wynoszą:

  • dla osoby samotnie gospodarującej - 776 zł,
  • osobie w rodzinie - 600 zł,
  • rodzinie - 600 zł x liczba członków rodziny.

Za dochód przyjmuje się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku bez względu na tytuł i źródło jego uzyskania.

Jednocześnie muszą wystąpić powody uzasadniające przyznanie pomocy, np.:

  • bezrobocie,
  • niepełnosprawność,
  • długotrwała lub ciężka choroba,
  • przemoc w rodzinie,
  • potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności,
  • bezdomność,
  • sieroctwo,
  • bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych,
  • zdarzenie losowe lub sytuacja kryzysowa.

Wymagane dokumenty:

  • dokument stwierdzający tożsamość,
  • zaświadczenie o posiadanych dochodach wszystkich członków rodziny wspólnie zamieszkałych i prowadzących wspólne gospodarstwo domowe,
  • w przypadku osób chorych, niepełnosprawnych dokument poświadczający stan zdrowia lub niepełnosprawność,
  • inne dokumenty poświadczające sytuację bytową rodziny ubiegającej się o wsparcie.

ETAPY PRZYZNANIA ŚWIADCZENIA Z POMOCY SPOŁECZNEJ

  1. Złożenie wniosku

    Świadczenia udzielane są na wniosek:

    • osoby zainteresowanej,
    • jej przedstawiciela ustawowego,
    • innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.

    Pomoc społeczna może być także udzielana z urzędu.

    Wniosek należy złożyć we właściwym Zespole Pracowników Socjalnych – jest ich 9 (każdy obsługuje mieszkańców określonego obszaru miasta). Pomocy osobom bezdomnym oraz cudzoziemcom udziela Zespół Pracowników Socjalnych Nr 11, ul. Klepacka 18.

    Adresy, numery telefonów i przyporządkowanie ulic do poszczególnych Zespołów znajdują się w zakładce: Zespoły Pracowników Socjalnych.

    Zespoły pracują w godzinach:

    • poniedziałek: 8:00 – 17:00
    • wtorek, środa, czwartek, piątek: 7:30 – 15:30

    Wniosek można również złożyć w sekretariacie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku ul. Malmeda Icchoka 8.

  2. Sporządzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego

    Wywiad przeprowadza pracownik socjalny w miejscu stałego zamieszkania lub w miejscu czasowego pobytu osoby lub rodziny. Celem wywiadu jest ustalenie ich aktualnej sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej oraz - w oparciu o dokonaną analizę i diagnozę -  opracowanie planu pomocy.

    Zasady i tryb przeprowadzania wywiadu reguluje Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego. Brak zgody osoby zainteresowanej na przeprowadzenie wywiadu jest równoznaczne z rezygnacją z pomocy.

    Strona wnioskująca o pomoc powinna dysponować dokumentami, które pozwolą ustalić dane personalne oraz informacje niezbędne do ustalenia sytuacji rodzinnej, materialnej, stanu zdrowia.

    Pracownik socjalny może również prosić o złożenie oświadczenia o posiadanym stanie majątkowym. Odmowa złożenia takiego oświadczenia jest podstawą do odmowy przyznania świadczenia. W razie wystąpienia dysproporcji pomiędzy wysokością dochodu udokumentowanego przez osobę / rodzinę ubiegającą się o przyznanie pomocy społecznej, a rzeczywistą sytuacją majątkową stwierdzoną przez pracownika socjalnego, można odmówić przyznania świadczeń z pomocy społecznej.

  3. Termin i sposób załatwienia wniosku o pomoc

    Przyznanie świadczeń z pomocy społecznej następuje w formie decyzji administracyjnej. Od decyzji służy prawo do wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku.

    Załatwianie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (art. 35 KPA).

  4. Realizacja przyznanego świadczenia

    Zakres przyznanej pomocy jest zależny od wielu czynników, a w szczególności wynika z  indywidualnej sytuacji każdej osoby lub rodziny, a także od możliwości finansowych MOPR. Musi być przy tym zgodny z celami pomocy społecznej. Pracownik socjalny po przeprowadzeniu wywiadu zaproponuje pomoc, która jest możliwa do udzielenia w danym przypadku i uzasadniona sytuacją osoby lub rodziny występującej o pomoc.

    Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej zobowiązane są do współpracy z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu swojej trudnej sytuacji życiowej.

    Brak współdziałania, a w szczególności:

    • odmowa zawarcia kontraktu socjalnego lub niedotrzymanie jego postanowień,
    • nieuzasadniona odmowa podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej przez osobę bezrobotną,
    • nieuzasadniona odmowa podjęcia leczenia odwykowego przez osobę uzależnioną,
    • marnotrawienie przyznanych świadczeń

     stanowią podstawę do:

    • odmowy przyznania lub ograniczenia świadczeń,
    • wstrzymania świadczeń pieniężnych,
    • przyznania pomocy w formie świadczenia niepieniężnego.