Do pomocy finansowej w zakresie zmniejszenia wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi uprawnione są osoby, które łącznie spełniają następujące kryteria:
- osiągnęły wiek emerytalny,
- samotnie zamieszkują w lokalu mieszkalnym przekraczającym powierzchnię 40 m2,
do którego posiadają tytuł prawny, - dysponują dochodem nieprzekraczającym 270% kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust.1 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej*), tj. 1892,70 zł,
- nie korzystają z innych form pomocy uwzględniających zmniejszenie wydatków
za odbiór odpadów komunalnych, - zbierają odpady w sposób selektywny.
*) Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeśli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:
- miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
- składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach,
- kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.
Wysokość pomocy i okres przyznania
Pomoc finansowa jest przyznawana od 1 marca 2020 r. w formie świadczenia pieniężnego
w wysokości 50% należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zbieranymi
w sposób selektywny.
Wysokość świadczenia pieniężnego wynosi:
- 18,00 zł miesięcznie w przypadku zamieszkiwania w lokalu o powierzchni od 40 m²
do 80 m², - 22,50 zł miesięcznie w przypadku zamieszkiwania w lokalu o powierzchni powyżej
80 m².
Świadczenie pieniężne przyznawane jest na wniosek osoby uprawnionej lub opiekuna prawnego. Pomoc finansowa przysługuje od miesiąca złożenia wniosku na okres 6 miesięcy,
nie dłużej jednak niż na okres obowiązywania programu.
Do wniosku należy dołączyć:
- dokumenty potwierdzające wysokość dochodu osoby uprawnionej,
- dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu mieszkalnego oraz jego powierzchnię,
- inne dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia pieniężnego.
Osoba ubiegająca się o ww. świadczenie zobowiązana jest dołączyć do wniosku kopie dokumentów. Natomiast oryginały okazać do wglądu.
W przypadku wystąpienia zmian mających wpływ na prawo do świadczenia pieniężnego, w szczególności nieregulowania należności za gospodarowanie odpadami komunalnymi
oraz niespełnienia kryteriów uprawniających do przyznania ww. pomocy, osoba otrzymująca świadczenie pieniężne jest obowiązana, nie później niż w terminie 7 dni, do niezwłocznego powiadomienia o tym organu wypłacającego to świadczenie, pod rygorem wstrzymania wypłaty świadczenia.
Ważne! Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego składa się w:
Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Białymstoku
Dziale Świadczeń Rodzinnych
Klepacka 18
15-634 Białystok
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Godziny pracy:
poniedziałek - 8:00 – 17:00
wtorek - piątek - 7:30 – 15:30
Obsługa klienta:
poniedziałek - 8:00 – 16:45
wtorek - piątek - 7:30 – 15:15
Informacja telefoniczna
Informacja telefoniczna w sprawie świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi udzielana jest pod nr telefonu: 85-748-98-59, 85-742-29-00.
Wniosek do pobrania
Obowiązujące przepisy prawne dotyczące świadczenia pieniężnego w zakresie zmniejszenia wydatków z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- Uchwała nr XIX/299/20 Rady Miasta Białystok z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie przyjęcia programu osłonowego w zakresie zmniejszenia wydatków mieszkańców Miasta Białegostoku z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na lata 2020-2021,
- Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.